Friday, June 6, 2008

9 PANDUAN MENCAPAI KECEMERLANGAN

1. Memahami objektif anda. Miliki matlamat dan fahami objektif yang ingin anda capai. Visualkan matlamat dalam fikiran dan lakarkan supaya ia dapat dilihat. Draw your route to success! Sediakan diri untuk menjadi yang terbaik dalam setiap perkara yang anda ceburi. Jangan cepat mengalah kepada desakan keliling mengenai apa yang belum anda capai.

2. Bina kekuatan, baiki kekurangan. Insafi kedua-duanya dalam diri anda pada satu masa. Check it yourselves or through friends! Bina kecemerlangan berdasarkan kekuatan, sambil diam-diam baiki kekurangan. Anda tidak akan diterima sebagai manusia yang berwibawa jika orang melihat anda sentiasa keluh kesah.

3. Bekerja dalam pasukan. Pasukan membuka peluang kepada perkongsian. Perkongsian mengumpulkan pengalaman, ilmu, hikmah, tenaga, idea dan kasih sayang dll. Sebaliknya, permusuhan adalah resipi kegagalan kerana di dalamnya ada barah, api, dengki, dendam dsbnya. Bergabunglah dengan manusia yang baik.

4. Memberi membuka pintu rezqi.
Menolong orang yang memerlukan adalah pembuka pintu kepada segala kecemerlangan dan rezqi tanpa disedari. Mendoakan kebaikan orang tanpa pengetahunnya adalah pembawa kebaikan untuk sendiri seperti mana membantu mengajar orang lain akan memantapkan ilmu pengajar itu sendiri. Jadilah pemberi yang memberi dengan hati yang tersenyum.

5. Jangan patah hati dengan kritikan.
Orang yang cemerlang pandai membezakan jenis kritikan. Dia belajar menerima teguran yang membina dan tidak menghiraukan kritikan yang remeh. Anda perlu sedar tidak mungkin semua orang bersetuju dengan anda dalam semua perkara.

6. Kompetitif dengan kemahiran baru. Teruskan memperluaskan ilmu, kemahiran dan pengalaman baru. Profesional yang hanya berkhayal di atas kehebatannya pada masa yang lalu tidak akan mengembangkan apa yang telah dicapai dan akhirnya menjadi beku.

7. Tetap merendah diri. Ini pemangkin kepada persahabatan dan penerimaan. Tetapi anda mesti tahu membezakan antara sikap merendah diri yang sebenar dengan yang tidak kena tempat. Jika anda percaya anda boleh menyumbang untuk kumpulan, mengapa anda asyik mengata anda tidak mampu!

8. Tingkatkan iman dan integriti. Iman adalah keperluan konstan dalam hidup. Tetapi iman dicapai tidak secara kebetulan melainkan ia dipupuk dan dibajai. Rancanglah usaha membina iman dan integriti. Iman yang hidup pula hendaklah diterjemahkan menjadi amalan harian

9. Yang bersyukur akan ditambah. Bersyukurlah kepada Allah di atas apa yang Dia berikan kepada anda atau apa yang Dia ambil daripada anda. Sentiasalah benar dalam ikhlas anda kepada-Nya. Sesiapa yang bersyukur atas rezki yang dinikmatinya, Allah akan menambahnya lagi.

No comments: