Wednesday, June 11, 2008

Kemahiran Lanjutan untuk Memimpin

Berikut adalah antara bidang kemahiran lanjutan yang perlu dikuasai oleh pemimpin bagi gerakan dakwah dan islah dalam masyarakat.

  • Kemahiran Mendidik Manusia. Kemahiran untuk memahami matlamat mendidik manusia; memahami kaedah perubahan insan; kaedah dorongan dan rangsangan; konsep pengajaran dan pembelajaran.

  • Kemahiran Kemanusiaan dan Interpersonal. Keupayaaan untuk berkerja bersama-sama orang lain; pandai berhubung dan mendorong orang lain; memberi semangat dan mendamaikan orang yang berkonflik dll.Kemahiran memahami asas-asas komunikasi;

memahami hubungan antaraperorangan; dan keadah penyampaian dan tutur awam.

  • Kemahiran Pengurusan. Kemahiran menetapkan objektif, merancang, menyusun, memimpin dan mengawal manusia dan kerja; kemahiran membuat keputusan yang sistematik iaitu mencerakin masalah, pelbagaikan alternatif, menilai dan memilih alternatif; serta kemahiran menyesuaikan kaedah kepemimpinan mengikut persekitaran.

  • Kemahiran Menganalisis. Kemahiran melihat sesuatu isu dalam gambaran yang lebih besar; boleh menghubungkan satu unit dengan unit lain; dapat menilai isu / situasi bukan berasaskan suasana tetapi pandangan bersistem (system view); mampu mengenalpasti rentetan bagaimana isu tercetus; boleh mengelaskan antara isu strategik (utama) dengan isu sampingan; keupayaan melihat persamaan dan perbezaan ketika membuat perbandingan.
  • Keupayaan Memberi Alternatif. Yang merangkumi kebolehan mencipta alternatif dengan mengambil kira asas-asas (prinsip), faktor persekitaran serta pelaksanaan; memberi pandangan dan alternatif menurut objektif dan kesesuaian suasana dan wadah

No comments: